Dnes dopoledne za mnou na dřeviště přišel zřízenec (zdravotní bratr) od našeho závodního felčara pana doktora Maye, že pan doktor si půjčil šachetní fiakr, abych ho po šichtě někam zavezl. Více mi nechtěl říct, snad to ani nevěděl. A opravdu, jak odhoukalo, přiřítil se pan doktor (tentokrát bez svého koženého kufříku) na šachetní konírnu a zavelel na radnici. Tam jsme naložili pana tajemníka Grmelu a tradá do Přívozu, před hotel „Moravia“. Po cestě oba pánové mluvili tak tiše, že jsem nic neslyšel, co by mne zajímalo. Byl jsem jako na trní, protože jsem nevěděl, co se bude dít.
A přece, byl to tak zajímavý exkurs, že Ti musím,
milá sestřičko Maryčko a naše maminko Magdonová,
dnešní odpoledne dopodrobna popsat. V Ostravě je opět o jednu novotu více. Jezdí zde elektrická tramway, motorové vozy vytápěné benzinem a nejnovější obdiv po ulicích budí motorový bicykl, na který jsme se jeli podívat. Vypadá úplně stejně, jako ten, co se musí nohama pohánět, až na to, že má pod sedlem ploskatý benzinový motorek, který se řídí páčkou. Druhá páka řídí jeho rychlost. Motorové kolo je český vynález. Po dlouhých výzkumech se podařilo firmě na kola a motorové vozy Laurin a Klement v Mladé Boleslavi v Čechách toto samočinné kolo sestrojit. Je chráněno patenty v Rakousku, Německu, Rusku a jiných evropských státech a vyniká nad veškeré stávající podobné vynálezy.
V hotelu Moravia se majitel firmy, pan V. Klement přivítal s panem doktorem Mayem jako dva staří známí. Jak jsem se později dozvěděl, opravdu se znají, protože Mladá Boleslav je od Turnova kousek a v Turnově se pan doktor narodil a bydlí tam celá jeho rodina, která tam vlastní brusírnu drahokamů. Jsou to zámožní a vážení občané Českého ráje.
Pan Klement je dnes a zítra na předváděčce v Ostravě a každému sportsmanu podává bližší vysvětlení o tomto převratném technickém zázraku. Panu Mayovi dokonce kolo půjčil a mohu Ti, milá sestro sdělit, že to byl zajímavý pohled na takového moderního cyklistu. Sedí se na tom jako na kole, nohy jsou na odpočívadle a kolo s tebou utíká jako zběsilé. Pan doktor udržel balanc, nespadl, i když se jeho rychlost prý blížila k 50 km za hodinu. Pan Grmela se nechtěl projet, i když mu to bylo nabízeno. Lidiček a zvědavců bylo před hotelem habaděj.

Po cestě zpět do Lhotky pánové hýřili nadšením nad spotřebou benzinu, která dělá 50 krejcarů na 15 mil, ale o ceně vehyklu se nemluvilo, což mne zajímalo nejvíce.
Jo, jo, je to tak, pokrok se zastavit nedá. Koupí, nebo nekoupí si pan doktor May motorový bicykl?
Pozdravení do Starých Hamer posílá
Josef, tesař ze šachty Ignát
Ve Lhotce 15. května 1901 večer.