Milá Maryčko, udivilo mne, že můj popis záchranných prací při železničním neštěstí v Polomi vyžaduje pokračování. Netušil, jsem, že to bude někoho tak zajímat, aby ses zpětně ptala, jak dopadlo vyšetřování. Protože nejsem odborník, já goral ze Švarné Hanky, zašel jsem za sousedem, který pracuje v Přívoze na nádraží a bydlí spolu se mnou v kolonce dolu Ignát ve Lhotce. Ten mi dal na Tvůj dotaz, jak to vlastně je s OrientExpresem odpověď a také mi dal pro Tebe výstřižek z novin, kde se vše potřebné dozvíš.
OrientExpres jezdí na trase St.Petersburg – Varšava – Krakov – Vídeň – Nizza – Cannes pouze v zimních měsících dvakrát týdně pro potřebu ruské šlechty, cestující v tuto roční dobu na francouzskou Riviéru. Po trati Severní dráhy císaře Ferdinanda z hraničního přechodu u Szcakowe projíždí Moravu v obou směrech v noci. Jízda tohoto vlaku je ostře sledována a na šesti místech po trase jsou neustále v pohotovosti náhradní lokomotivy. Jsou to ty nejvýkonnější lokomotivy, které dráha vlastní. Řady 274.0 a vyrábějí se ve Vídeňském Nové Městě. Mají velký kotel, který dodává páru pro dvojčitý parní stroj s plochými šoupátky. Já vím, že tento detail Tě, milá sestřičko asi nezajímá, ale tak mi to můj soused, mašinfíra, diktuje do péra. Napiš to, říká. Dívá se mi přes rameno a já musím poslechnout. Rovněž říká další technickou pikantnost, že adhézní hmotnost na nápravu u lokomotivy se podařilo udržet na 14 tunách, protože máme málo únosný železniční svršek. Laik žasne, odborník se diví. Přesto všechno lokomotiva hravě utáhne 200 tunový rychlík a umí ho dopravovat po rovině trvalou rychlostí 90 km/hodinu. To je bomba. Z Vídně do Krakova , což je 413 km, urazí za 6 hodin a 43 minut, včetně osmi zastávek. Vlak je složen z pěti tříosých vozů I. a II. třídy a také jídelního vagónu. Rovněž má elektrické akumulátorové osvětlení a automatickou průběžnou sací brzdu. A také mi říká, že rychlíky jezdí tak přesně, že si podle nich mohu natahovat hodinky.
Ještě si přečti, co psali o neštěstí v ostravských novinách:

Maryčko, prosím Tě, ne aby to někdo popletl, neštěstí se stalo poté, co luxusní OrientExpres profrčel a do stanice v Polomi vjížděl jiný rychlík. Rychlík č.3.
Zdraví Vás všechny pod Švarnou Hankou
bratr Josef ze Lhotky, teď už Mariánských Hor
11. května 1901